W  piątek 25. października w Urzędzie Gminy Krościenko n/D włodarze Miast i  Gmin; Stary Sącz, Szczawnica, Łącko, Krościenko n/D, Ochotnica Dolna,  Czorsztyn i Nowy Targ spotkali się z dwuosobową delegacją Zarządu Dróg  Wojewódzkich w Krakowie. Celem spotkania było omówienie możliwości  zawarcia porozumienia samorządów, które miałoby przyspieszyć przebudowę  drogi wojewódzkiej nr 969 na odcinku od Nowego Targu do Starego Sącza.  Urząd Gminy Nowy Targ wystosował pismo do Marszałka Województwa  Małopolskiego Marka Sowy, w którym zawarta została deklaracja  zainteresowanych gmin i powiatów - Nowotarskiego i Nowosądeckiego o  partycypacji w kosztach przygotowania niezbędnej dokumentacji dotyczącej  wielowariantowej koncepcji przebudowy drogi nr 969 wraz z pozyskaniem  decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację zadania. 
- Pomysł tego spotkania zrodził się po  rozmowie z p.o. Dyrektor ZDW w Krakowie - Martą Maj, którą spytałem o  plany remontu drogi z Nowego Targu do Nowego Sącza, której niektóre  odcinki są w krytycznym stanie. Dowiedziałem się, że w rankingu dróg  wojewódzkich do modernizacji zajmuje ona miejsce w drugiej dziesiątce.  Pozycję w rankingu jest szansa podnieść, dzięki porozumieniu  samorządowców, o którym tutaj dzisiaj rozmawiamy - nakreślił problem  pomysłodawca spotkania Wójt Gminy Nowy Targ Jan Smarduch. 
 
Zgodnie z dotychczas stosowanymi  praktykami, jednostki takie jak gminy i powiaty wspierają Zarząd  Województwa w przygotowaniu dokumentacji koncepcji przebudowy dróg  wojewódzkich przebiegających przez ich tereny w wysokości 50% kosztów  całkowitych. W przypadku drogi nr 969, koszt oszacowano wstępnie na 500  tysięcy złotych, kwota może ulec zmianie po ogłoszeniu wyników  przetargu. Porozumienie kilku gmin i dwóch powiatów dotyczące  współfinansowania przedsięwzięcia po pierwsze przyspieszy wykonanie  niezbędnej dokumentacji - powinna być ona gotowa na koniec 2015 roku. Po  drugie umożliwi szybszą modernizację drogi - gdyby wszystko przebiegło  zgodnie z planem możliwe byłoby zakończenie prac budowlanych przed  końcem 2020 roku. Po trzecie rozłoży koszty - obciążenie z tego tytułu  dla budżetów zainteresowanych gmin i powiatów wyniosłoby po około 23  tysiące złotych.
 
- Każdy kawałek drogi jest ważny dla  rozwoju regionu. Przystąpimy do porozumienia pomimo tego, że droga nr  969, która podlega naszej gminie, jest praktycznie wyremontowana lub  przekształcona w drogę powiatową z powodu wybudowania obwodnicy -  wyraził poparcie dla porozumienia Zastępca Burmistrza MiG Stary Sącz  Kazimierz Gizicki. Włodarz MiG Szczawnica Grzegorz Niezgoda odniósł się  do wysokości kosztów, udziału procentowego poszczególnych jednostek  samorządowych i samego porozumienia: - Z mojego punktu widzenia  proporcje kosztów są dobre. Jest to tak niewielka kwota, że nie ma sensu  rozpatrywać, kto ma jaki odcinek drogi na swoim terenie, bo Szczawnica  na przykład nie ma ani kilometra. Zależy nam jednak na bezpieczeństwie  dojeżdżających do naszego miasta.
 
- Kluczową sprawą jest, czy Zarząd  Województwa zgodzi się na współfinansowanie w wysokości 50%. Dla nich  jest to dużo większy wydatek, bo rzędu 250 tysięcy złotych.  Przygotowaliśmy projekt porozumienia i propozycję wysokości udziału w  kosztach, jednak wiążąca będzie rozmowa z Panem Marszałkiem - mówił  przedstawiciel ZDW w Krakowie. 
 
Uczestniczący w rozmowach samorządowcy  zwrócili uwagę, że wraz ze wsparciem finansowym opracowania koncepcji  zachodzi potrzeba aktywnego uczestniczenia w jej przygotowaniu władz  lokalnych, które znają największe "bolączki" drogi. Przykładowo  skrzyżowania drogi 969 z drogą prowadząca do Ochotnicy Dolnej w  Tylmanowej oraz skrzyżowanie w Zabrzeży z drogą wojewódzką nr 968, gdzie  szczególnie to drugie powoduje powstawanie korków do samej Szczawnicy  podczas szczytu sezonu turystycznego i długich weekendów. 
 
- Wszyscy jesteśmy za porozumieniem,  lecz chcemy wiedzieć co w tej koncepcji będzie ujęte. Z tego co wiem,  ZDW nie jest zbyt skory do zmian skrzyżowań na ronda, co w niektórych  przypadkach wydaje się być koniecznością - wyraził swoje obawy Wójt  Gminy Ochotnica Dolna Kazimierz Konopka. Przedstawiciele ZDW w Krakowie  zapewnili, że w trakcie opracowania koncepcji jest analizowany cały  odcinek drogi a głównym celem analizy jest przygotowanie takich planów,  które maksymalnie upłynnią i usprawnią ruch. Wiąże się to także z  zaprojektowaniem nowych i przebudową obecnych skrzyżowań w razie takowej  konieczności.
 
Pismo z prośbą do Marszałka  Województwa Małopolskiego Marka Sowy podpisali obecni na spotkaniu w  Krościenku n/D: Zastępca Burmistrza MiG Stary Sącz Kazimierz Gizicki,  Burmistrz MiG Szczawnica Grzegorz Niezgoda, Wójtowie Gmin Nowy Targ Jan  Smarduch, Krościenka n/D Stanisław Gawęda, Ochotnicy Dolnej Kazimierz  Konopka, Łącka Janusz Klag oraz Zastępca Wójta Gminy Czorsztyn Rafał  Jandura.
 
Pozostałe podpisy Wójta Gminy  Podegrodzie Małgorzaty Gromali, Burmistrza Miasta Nowy Targ Marka  Fryźlewicza oraz Starostów Powiatu Nowotarskiego Krzysztofa Fabera i  Nowosądeckiego Jana Golonki, zostaną zebrane w najbliższym czasie.